.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
استيضاح گودرزي مهم‌تر است

 شمال نیوز:  در حالي كه استيضاح وزير راه‌و‌شهرسازي در پيچ و خم جلسات كميسيون با كاهش تعداد امضاها از رمق افتاده، مجلسي‌ها دو طرح استيضاح جديد را رو كرده‌اند؛ استيضاح وزراي ورزش و اقتصاد. هيات‌رييسه گفته اعلان وصول هيچ استيضاحي ديگر در دستور كار مجلس نخواهد بود. پيام هيات‌رييسه اما طراحان استيضاح را براي جمع‌آوري امضا متوقف نكرده است. حالا در شرايطي كه به نظر مي‌رسد در بهترين حالت منتقدان وزرا يك شانس بيشتر براي استيضاح نداشته باشند، سيد هادي حسيني، تهيه‌كننده طرح استيضاح وزير اقتصاد مي‌گويد كه كشاندن وزير ورزش براي او اولويت بيشتري دارد.

اين شايد براي طيب‌نيا كه تنها يك هفته پيش كارت زرد سوم خود را دريافت كرد و وارد صف استيضاح شد، خبر خوبي باشد كه طراح استيضاحش او را «يكي از بهترين وزراي كابينه» مي‌داند و تاكيد دارد كه هدفش از اين استيضاح بركناري وزير نيست. اين اما به معناي برداشتن فشار از روي دولت نيست چرا كه همزمان حسيني اذعان مي‌كند كه تمركز اصلي او و همكارانش متوجه استيضاح وزير ورزش و جوانان شده است.

‌ الان سه استيضاح در مجلس مطرح است و شما در دو استيضاح آن، يعني استيضاح وزراي اقتصاد و ورزش فعال هستيد. وضعيت اين طرح‌ها چگونه است و چقدر اميد داريد كه به سرانجام برسند؟
به عنوان كسي كه سردمدار استيضاح آقاي طيب‌نيا هستم اعلام مي‌كنم كه شانس استيضاح ايشان در مقابل طرحي كه براي وزير ورزش تهيه شده، بسيار كمتر از آقاي گودرزي است.

‌ وضعيت آقاي آخوندي چگونه است؟ چون به هر حال طرح استيضاح ايشان از كميسيون هم گذشته است.
آقاي آخوندي قطعا استيضاح نخواهد شد چون به هر حال طيف استيضاح‌كنندگان وزير راه و شهرسازي الان طيف بسيار ضعيفي هستند و هر چند استيضاح ايشان هنوز بالاي ١٠ امضا دارد اما هيچ‌وقت ما در تاريخ جمهوري اسلامي نداشتيم كه وزيري را بتوان با ١٢ امضا استيضاح كرد. مجلس قطعا با استيضاح ايشان همراهي نمي‌كند. مساله استيضاح آقاي آخوندي بيشتر از آنكه فني باشد موضوعي منطقه‌اي و البته سياسي است. تركيب امضاها هم نشان مي‌دهد كه اين‌طور است. به هر حال طيفي در مجلس به دليل ارتباطات و وابستگي‌هاي سياسي ايشان اصلا تمايل به حضورش در كابينه ندارند اما در مقابل هم به نظر نمي‌رسد توان بركناري آقاي آخوندي را داشته باشند.

‌ برگرديم به موضوع وزراي اقتصاد و ورزش. چطور شما كه خودتان تهيه‌كننده طرح استيضاح آقاي طيب‌نيا هستيد، به اندازه استيضاح آقاي گودرزي روي آن پافشاري نمي‌كنيد؟
اصلا به نظر من وضعيت آقاي طيب‌نيا و گودرزي با هم قابل قياس نيست. من خودم طرح استيضاح آقاي طيب‌نيا را تهيه كرده‌ام و براي آن امضا جمع كردم، اما معترف هم هستم كه ايشان از وزراي خوب و كارآمد دولت است.

‌ خب اگر اين طور است چرا اصلا مي‌خواهيد آقاي طيب‌نيا را به جلسه استيضاح بكشانيد؟ اين يك تناقض است كه از يك طرف مي‌گوييد آقاي طيب‌نيا از وزراي خوب دولت است و از طرف ديگر مي‌خواهيد ايشان را استيضاح كنيد. اين دو موضوع چطور با هم جور در مي‌آيند؟
خب به هر حال اشكالاتي در كار است كه قابل كتمان نيست. ما هم به دنبال اصلاح آن اشكالات هستيم. هميشه استيضاح بركناري وزير را هدف قرار نمي‌دهد. بعضي وقت‌ها مجبور هستيم تا از اين طريق پيامي جدي به دولت بفرستيم. مثلا در استيضاح آقاي فاني هم همين اتفاق افتاد. شما ديديد كه در جريان استيضاح وزير آموزش و پرورش گارد مجلس اصلا بركناري ايشان نبود اما نفس استيضاح براي اين بود كه دولت دريابد كه مشكلات آن حوزه از نظر مجلس و نمايندگان مردم بسيار جدي است. اتفاقا آن استيضاح به نفع سيستم آموزش و پرورش و وزارتخانه تمام شد. براي آقاي طيب‌نيا هم همين است. ما اعتقاد داريم كه برخي حوزه‌هاي اقتصادي نياز به جراحي جدي دارد و مجلس هم نمي‌تواند و نبايد سكوت كند. ما صرفا مي‌خواهيم در مقابل اين مسائل منفعل نباشيم.

‌ يعني براي منفعل نبودن صرفا بايد استيضاح كنيد؟ هيچ راه ديگري وجود ندارد؟
استيضاح راهي است كه صداي ما را بهتر به گوش مخاطب اصلي ما كه همان كليت دولت است مي‌رساند. ما مي‌دانيم برخي ايرادات مربوط به آقاي طيب‌نيا نيست، اما وقتي براي جاهاي ديگر مثل بانك مركزي كه ابزار كارآمدي براي نظارت نداريم، مجبوريم روي به طرح‌هايي مثل استيضاح بياوريم.

‌ پس الان صريح بگوييد تا متوجه شويم كه هدف شما بركناري آقاي طيب‌نيا هست يا خير؟
نه واقعا هدف من بركناري ايشان نيست. حتي آن روزي كه آقاي طيب‌نيا كارت زرد هم گرفت، به زعم من هدف نماينده سوال‌كننده دادن كارت زرد نبود. خود آقاي طيب‌نيا در آن جلسه بي‌سياستي كرد و فضا را به سمت دادن كارت زرد دوم هل داد. ايشان بيشترين راي را از مجلس گرفت و ما هم سعي كرديم تا اينجا كمكش كنيم و بعد از اين هم كمك خواهيم كرد ولي دليل نمي‌شود اشكال را نگوييم و از ابزارهاي خود استفاده نكنيم. اگر اين كار را نكنيم همه از خود متشكر مي‌شوند و فكر مي‌كنند خوب كار مي‌كنند.

‌ يعني فكر مي‌كنيد آقاي طيب‌نيا نسبت به آقاي گودرزي در معرض خطر كمتري است؟
بله قطعا.

‌ با اين شرايط زمينه‌اي كه باعث شده شما اينقدر روي استيضاح وزير ورزش اصرار كنيد چيست؟
من بارها و بارها گفته‌ام كه آقاي گودرزي آدم خوبي است، اما مدير خوبي نيست. دليل آن هم اين است كه ايشان تا قبل از اين در سطوح مختلف اجرايي ورزش كشور، مديريت نكرده بودند. اصلا انتخاب ايشان در مجلس كار غلطي بود يعني چون مجلس به غلط سه وزير پيشنهادي قبلي را رد كرده بود، به غلط ايشان را انتخاب كرد. من خودم هم به ايشان راي دادم و الان مي‌گويم راي من غلط بود در صورتي كه واقعا آقاي صالحي اميري يا سلطاني‌‌فر اگر انتخاب مي‌شدند وضعيت وزارتخانه الان چيز ديگري بود. متاسفانه اين افراد هم به دلايل سياسي راي نياوردند، نه دلايل فني و همين سياسي‌كاري وزارت ورزش را از يك مديريت قوي محروم كرد.

‌ بحث مقايسه بين آقاي گودرزي و وزراي پيشنهادي قبل از ايشان نيست. به هر حال الان ايشان وزير هستند و همين مجلس هم به آقاي گودرزي راي داده. اتفاقي كه افتاده تا شما به اين نتيجه برسيد كه آقاي گودرزي ديگر براي اين سمت مناسب نيست، چيست؟
الان سه موضوع اصلي را داريم. يكي ضعف مديريت در سطوح مختلف است. تمام مديريت ورزش شده همكلاسي‌ها و همكاران سابق ايشان. درست است كه ورزش بايد به صورت علمي اداره شود اما صرفا افراد آكادميك و دانشگاهي و ميدان نديده كه نمي‌توانند ورزش را اداره كنند. جامعه ورزش هم خيلي از عملكرد وزارتخانه راضي نيستند. يعني چه ورزشكاران و فدراسيون‌ها و چه كاركنان وزارتخانه. موضوع بعدي هم تعامل با مجلس است كه هيچ تعاملي در كار نيست. چند تا موضوع هم بود كه ايشان وعده داد و عمل نكرد. مثلا قانون وزارت ورزش و جوانان بود كه وعده كردند اما نهايتا نياوردند. يا مثلا بحث واگذاري‌ها و اجراي اصل ٤٤ در تمام سطوح كه اجرا نشده است.

‌ خب الان اين استيضاح‌ها احتمالا چه سرنوشتي پيدا مي‌كنند؟
استيضاح آقاي گودرزي احتمالا راي مي‌آورد. من فكر مي‌كنم استيضاح آقاي آخوندي به صحن بيايد اما راي نياورد. درباره استيضاح آقاي طيب‌نيا به عنوان طراح طرح اعلام مي‌كنم كه تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه با برخي تعاملات استيضاح به صحن نيايد كه البته فكر مي‌كنم زمينه آن هم وجود داشته باشد.

اما هيات‌رييسه گفته كه قراري بر اعلام وصول استيضاح‌ها و به جريان افتادن آنها نيست. اين يعني اينكه ريختن آب پاكي روي دست امضا‌كنندگان و موافقان هر سه استيضاح. با اين شرايط آيا هنوز اميد داريد كه بتوانيد اين طرح‌ها را به جريان بيندازيد؟ چون به هر حال يك بار پافشاري هيات‌رييسه به عدم اعلام وصول استيضاح‌ها در سال گذشته، تمام فشارها را بي‌اثر كرد.
ببينيد طبيعي است كه هيات‌رييسه نخواهد در شرايطي كه انتخابات در پيش است و بحث برجام هم به جريان افتاده، يك استيضاح جديد اوضاع سياسي را پيچيده‌تر از اين نكند. اما در مقابل هم ما اصرار جدي خواهيم داشت و از هيات‌رييسه مي‌خواهيم كه اگر به دنبال يك تعادل سياسي مي‌گردد آن را با تنظيم ديگر بخش‌ها و تعديل ديگر مسائل ايجاد كند.
منبع: روزنامه اعتماد


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.